Trendy w marketingu cyfrowym w roku 2020: jaka będzie przyszłość?

Jak przedstawia się przyszłość marketingu i jakie są najważniejsze trendy w marketingu cyfrowym w 2020 roku?

Czytałem kilka historii i przewidywań, które przedstawiają kilka atrakcyjnych technologii i strategii marketingowych, takich jak wyszukiwanie głosowe, mikroinfluencerzy, automatyzacja i oczywiście sztuczna inteligencja.

Cudownie, ale to tylko modne wiadomości, które zbieramy od lat. Musimy wyczuć przyszłość marketingu i przewidzieć nadchodzące wyzwania. Przeżycie kolejnego dnia będzie bitwą dla marketingowców, ponieważ otoczenie biznesowe szybko się rozwija.

Gdzie teraz jesteśmy? Większość marketingowców nie myśli jeszcze o przyszłości marketingu. Według ostatnich danych z 2019 roku, badanie dyrektorów ds. marketingu wykazało, że większość liderów marketingu jest bardziej skoncentrowana na zarządzaniu teraźniejszością.

Marketing się zmienia…Jak i dlaczego?

Marketing cyfrowy ewoluował drastycznie w ciągu ostatnich 4 lat i niektórzy ludzie nadal nie zwracają na to uwagi. Zmiany zachodziły różnymi falami przez prawie 10 lat między rokiem 2010, a 2020 i nie da się ich łatwo ustabilizować. Marketingowa przyszłość będzie w nadchodzących latach bardziej brutalna niż kiedykolwiek wcześniej. Widzieliśmy wyraźne oznaki tej poważnej zmiany w marketingu cyfrowym ale podchodzimy do nich z dystansem lub stawiamy im opór.

Wiele się nauczyłem podczas moich lat pracy w kierowaniu zespołami marketingowymi i konsultingiem marek oraz rozmawiając z innymi marketingowcami z różnych branż i regionów. Prawda jest brutalna: “Kierownictwo nie interesuje się tym, jak działa marketing cyfrowy; tym ludziom zależy tylko na wynikach”. Każdy dyrektor ds. marketingu codziennie zadaje tylko jedno pytanie: „Jak tam wydajność?

Co marketingowcy mogą zrobić, gdy stają się pierwszą linią frontu dla firm? A jak wszyscy wiemy, biznes staje się konkurencyjny i agresywny w kierunku wzrostu. Ach, wzrost to słowo, które słyszysz 24/7. Dotyczy to dużych korporacji, startupy, a nawet vlogerów. Wzrost, wzrost, wzrost…

Mówiąc szczerze, koncepcja wzrostu będzie w pełni kierować wszystkimi aspektami marketingu i napędzać je, a w najbliższej przyszłości zmieni definicję marketingu w dużej mierze. Mając to na uwadze, pytanie, które staram się rozwiązać, dotyczy nie tylko trendów, które wkrótce nadejdą, ale także tego jak zmieni się marketing? Co się wkrótce wydarzy?

1) Metodologia marketingu: co się dzieje z marketingiem?

Na początku musiałem odrobić pracę domową i zbadać, co przewidują czołowi eksperci od marketingu. Pewien marketingowiec w swoim najnowszym blogu wskazał sześć głównych trendów w 2020 roku, mówiąc o kilku głównych obszarach, w tym marketingu cyklu życia, marketingu zachowawczym i technologiach marketingowych. Po zapoznaniu się z tymi teoriami , przejrzałem jeszcze kilka artykułów liderów opinii marketingowych. Mój wniosek jest taki, że prognozy marketingowe koncentrują się głównie na technologii, platformach i kanałach. Uważam, że od lat przeskakujemy między modnymi kanałami i narzędziami bez solidnej wizji lub zrozumienia strategicznych celów marketingu cyfrowego.

Dzięki zaletom danych i skutecznemu śledzeniu marketingu cyfrowego, firmy zaczęły centralizować dział marketingu. Staje się on agresywny, a marketingowcy przechodzą od strony kreatywnej do strony wykonawczej korporacji, mając więcej zadań związanych ze sprzedażą, zarządzaniem relacjami z klientami i wzrostem.

Złożoność pomiarów tej fabryki jest pozostawiona marketingowcom. Stopniowa rola marketingowa jest pod ostrzałem zarabiania pieniędzy przy mniejszym zainteresowaniu innymi funkcjami marketingowymi, takimi jak pozycjonowanie marki i jej widoczność. Czy nam się to podoba, czy nie, ten fakt dotyczący marketingu będzie dominował w przyszłości. Dlatego przyszłość marketingu będzie koncentrować się na wskaźnikach zwrotu z inwestycji (ROI).

Wierzę w dane i wydajność, ale ta nowa rola marketingu, która będzie dominować coraz bardziej, pokazuje ogromny wpływ na marketingowców, który ostatnio obserwujemy, np. nietolerancja ze strony najwyższego kierownictwa, która spowodowała wysokie obroty, ponieważ mierzą oni skuteczność marketingu głównie w oparciu o zwrot z inwestycji.

Według analizy, role marketingowe miały najwyższy wskaźnik rotacji spośród wszystkich stanowisk – imponujące 17%. To o ponad 50% więcej niż w badaniu marketingweek w 2018 roku, 81% respondentów sugeruje, że prawdopodobnie zmieni pracę w ciągu 3 lat, a 38% z nich zrobi to do końca tego roku.

Nawet dyrektorzy ds. marketingu nie są w stanie przetrwać dłużej niż rok lub dwa. Wzrost wydajności, szybkie zmiany, plany krótkoterminowe są ważniejsze niż długoterminowa strategia i inwestowanie w wartość marki, wysokiej jakości treści i kreatywne kampanie.

Dlatego wszyscy się stresują, a marketing przesuwa się w kierunku poprawy obecnego ROI, a nie budowania marki, która może wygenerować przyszły zwrot z inwestycji. Podsumowując, marketing w 2020 roku i nadchodzących latach będzie koncentrował się na strategiach szybkiego wygrywania, a pozycje marketingowe będą nadal osiągać najwyższe obroty bez stabilnej podstawy do rozkwitu.

Dlatego nie myślę o atrakcyjnych trendach, takich jak mikroinfluencerzy, interaktywne e-maile, marketing konwersacyjny itp. Są to świetne i atrakcyjne metody do wdrożenia, ale wszyscy jako marketingowcy wiemy, że stworzenie solidnej strategii marketingowej wymaga głębszego zrozumienia potrzeb klienta przed wprowadzeniem kanałów i ustawieniem technologii.

2) Zmiana klienta: czy jesteśmy gotowi na pokolenie Z?

Niezależnie od tego, czy już jesteśmy, czy nie, marketingowcy w 2020 roku będą musieli zmierzyć się z najnowszą grupą klientów, pokoleniem Z. To ci klienci, którzy kończą 18 lat, wchodzą na rynek pracy oraz napędzają internet. Są oni zupełnie inną historią. Według niektórych szacunków rynkowych, pokolenie Z będzie stanowić 40% wszystkich konsumentów w 2020 roku. Woohoo!

Jaki jest wpływ tej zmiany? Cóż istnieją pewne wskazówki dotyczące ich zachowania, ale to nic pewnego . Powód jest prosty; Nie można przewidzieć charakteru grupy klientów, która się kształtuje i będzie wymagała czasu, aby w pełni dojrzeć i ukształtować swoje zachowania i nawyki zakupowe.

W końcu, przerażający jest fakt dotyczący pokolenia Z, że są najbardziej dziwaczni, z ciągłą zmianą swoich gustów i treści, które wybierają. To oznacza, że marketingowcy będą musieli szybko nadrobić zaległości nie tylko dzięki swojej kreatywności, ale także solidnej infrastrukturze danych, aby móc przyciągnąć ten segment.

Wskazówka: Pokolenie Z jest wrażliwe na taktyki oszustów i tandetny styl. Marketingowcy muszą przestawić się na bardziej autentyczne i oryginalne pomysły aby móc dokonać konwersji. Marketing w mediach społecznościowych przyjmie ciężki obrót, gdyż miodowe lata dla niego już minęły. Zaangażowanie w media społecznościowe zostanie zrewolucjonizowane, ponieważ humor pokolenia Z jest absurdalny i mniej grzeczny. Jeśli więc nie znasz ich sposobów komunikacji, zostaw miejsce dla młodszych marketingowców, którzy potrafią je zrozumieć.

3) Przyszłość zarządzania marketingiem: dyrektorzy ds. marketingu w starciu z najwyższym kierownictwem

W 2014 roku, starszy doradca, nakreśliła główny problem konsultantów marketingowych. Odkryłem, że chociaż mają oni wiele świetnych platform i technologii, to problem dotyczy tylko ludzi. Złożoność technologii jest obosieczna.

To prowadzi nas do zrozumienia dokładnego punktu, który zawiera się w tym, iż technologia marketingowa jest trendem i będzie miała wpływ na sposób prowadzenia marketingu, ale ostatecznie jest to związane z umiejętnościami i zdolnościami ludzi. Wykorzystanie automatyzacji marketingu do segmentacji klienta poprawi targetowanie.



Podsumowując, chociaż technologia jest nauką, używanie jej jest kwestią sztuki i może się różnić w zależności od ludzkich umiejętności. W 2020 roku i kolejnych latach dostęp do zaawansowanych technologii marketingowych nie będzie kluczowym problemem, ale to umysł, który nim zarządza, będzie zawsze kształtował związek między obecnością technologii marketingowej, a jej realizacją.

5) Zmiana w umiejętnościach marketingowych

Ponieważ omawialiśmy wpływ technologii, musimy powiązać to z danymi. Ostatecznie, rozumiejąc popyt na rynku, musieliśmy przeanalizować w poprzednich punktach, jak postępuje marketing, aby marketingowcy zrozumieli środowisko, w którym działają.

Najwyraźniej wszystkie trendy, które rosną w marketingu, nadal będą wpływać na marketingowców. Mam zwyczaj regularnego sprawdzania opisów stanowisk publikowanych przez firmy z różnych regionów i różnych branż. Jest kilka faktów, które przykuły moją uwagę i mogą podsumować zmiany zachodzące w rolach marketingowych:

Zaszyfrowane tytuły stanowisk:
Dla większości stanowisk marketingowych nie ma standardowych tytułów. Dla analityków marketingowych niektóre firmy mogą to nazywać “Marketing Inteligence Manager” lub “Data Analysis Manager” i kilka jeszcze innych tytułów opartych na kulturze firmy. Jesteśmy w tym konflikcie od lat, jeśli chodzi o tytuły stanowisk dot. wydajności, ponieważ niektórzy używają terminu “PPC”, a niektórzy nazywają to “płatnym wyszukiwaniem”, a jeszcze inni określają to mianem “menadżera wyników” i tak dalej. HR pożycza nawet tytuł “konsultanta marketingowego” rekruterom specjalizującym się w zatrudnianiu przez marketing. Nie mam pojęcia dlaczego to robią!! Jeśli chodzi o tytuły, to jest wielki bałagan, a im więcej mamy platform i narzędzi, tym bardziej zróżnicowane są tytuły. Czasami zrozumienie tytułu z zaszyfrowaną nazwą i dziwną kombinacją obowiązków zajmuje trochę czasu. Startupy wymyślają na nowo tytuły marketingu i ustanawiają nowe nazwy stanowisk, które są niespecyficzne i bardziej elastyczne, aby dopasować się do ich zróżnicowanych potrzeb.

Szersze zadania i określone technologie: Opis zawodów marketingowych jest coraz szerszy pod względem obowiązków, ale bardzo specyficzny pod względem wymaganych umiejętności technicznych. Firmy mają tendencję do pozyskiwania marketingowców, którzy spełniają ich bieżące potrzeby, nawet jeśli jest to niewyraźne i międzywydziałowe, z mniejszym dążeniem do specjalizacji. Niektóre stanowiska są w pełni dostosowane ze względu na brak ustrukturyzowanego działu marketingu lub niestabilności strategii marketingowej z planami krótkoterminowymi i mikrozarządzaniem. Jednak firmy muszą jednocześnie być superbohaterem w swoich platformach i technologii. Ogromny wzrost liczby chmur marketingowych i narzędzi sprawia, że jest to trudniejsze, ponieważ każda firma szuka kandydatów, którzy są silni w swoim stosie technologicznym, bez względu na to, jak rzadki on jest. Rekruterzy i ich oprogramowanie, które filtruje i skanuje CV, czasami nie są w stanie zrozumieć, że główne platformy automatyzacji wykonują te same funkcje i z tego powodu odrzucają ludzi, ponieważ poszukują tylko bardzo konkretnych słów kluczowych.

Zapotrzebowanie na pracę powiązaną z danymi: Wszyscy zatrudniają ekspertów ds. danych w swoim zespole, ponieważ podejście oparte na analizie danych przejmuje kontrolę. Tendencja ta będzie rosła w 2020 roku i przez kilka najbliższych lat, aż w końcu sytuacja się zmieni. Moja przewidywania są takie, że ten trend w pewnym momencie się zmniejszy z dwóch powodów. Po pierwsze, przyszli marketingowcy przyjmą umiejętności związane z danymi i staną się one podstawową umiejętnością, taką samą jak wszelkie inne umiejętności administracyjne lub zarządcze, które marketingowiec musi nabyć, aby kontynuować swoją karierę. Zdarzyło się to już wcześniej, kiedy tradycyjni marketingowcy offline, musieli nauczyć się marketingu cyfrowego, aby przetrwać. Ten sam scenariusz będzie dotyczył umiejętności analizy danych. To będzie konieczność. Po drugie, wraz z rosnącą konkurencją biznes zrozumie, że dane mówią, co się dzieje i dlaczego tak się dzieje? Ale brakującą częścią będzie to, czego potrzebujemy, aby to się stało? Spodziewam się, że w nadchodzących latach zawody związane z kreatywnością powrócą do wzrostu i przejmą główny trend popytu na umiejętności. Już w poniższych statystykach możemy zobaczyć szybką wskazówkę, jak to się dzieje. Według raportu z 2019 roku, analiza danych jest uznawana za największe zapotrzebowanie na umiejętności marketingowe, jednak istnieje ogromny wzrost umiejętności w zakresie edycji i produkcji wideo. Fakt ten pokazuje, jak umiejętności twórcze, takie jak produkcja wideo, stają się jedną z głównych potrzeb branży marketingowej.

Przyszłość marketingu

Podczas gdy trendy marketingowe w 2020 roku przyniosą pewne ostrzeżenia dotyczące nowych, gorących kanałów i interesujących taktyk, które musimy przyjąć, przyszłość marketingu jest znacznie niepewna. W tle dzieje się wiele kluczowych faktów i musimy sięgnąć głębiej, aby być przygotowanym. Otoczenie biznesowe i technologia zmienią kształt branzy, a także umiejętności marketingowe. Dlatego powinniśmy ponownie przemyśleć ciągłą ewolucję w biznesie i wyciągnąć z tego wnioski. Przyszłość marketingu będzie trudna pod względem programów edukacyjnych, umiejętności marketingowych i branży marketingowej.

About the Author

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Related Posts